nedeľa 29. apríla 2012

Čierny štít

Impozantná skalná pyramída nad tromi dolinami: Veľkou a Malou Zmrzlou a Čiernou Javorovou dolinou.

Nadmorská výška:  max:  2 434 m. n. m.
                              min:    950 m. n. m.

Prevýšenie:     1484 m
Približná dĺžka:  20 km
Približný čas:     09:00

Popis trasy:
Biela voda, rázcestie pri Šalviovom prameni,Chata pri Zelenom Plese, Malá Zmrzlá dolina, Čierny štít, Veľká Zmrzlá dolina,
Chata pri Zelenom Plese, Biela voda

Fotografie

Někdy po osmé ranní vyrážíme z Biele vody.Cesta až k Šalviovému pramenu je úplně suchá. Později se začíná vyskytovat uježděný sníh a led. Až v místech pod Velkou Svišťovkou je stále zavalena sněhem tak, že tam ani zásobovací auto z chaty neprojede.
Na chatu dorážíme po necelých dvou hodinách. Z dálky už vidíme jak Velkou zmrzlou dolinou stoupají zástupy skialpinistu mířící do Baranie sedla. Rozhodujeme se, že půjdeme na Čierný štít z Čierného sedla.
Po značně vyšlapaném chodníku tedy obcházíme z větší části ještě stále zamrznuté Zelené pleso. Stoupáme vzhůru k vodopádům. Zde opouštíme vyšlapaný chodník a po skalním žebru jištěném řetězy se dostáváme nahoru na začátek Velké Zmrzlé doliny.Jsou zde i nějaké stopy co stejně jako my pokračují k přechodu do Malé Zmrzle. Ten je jištěn řetězy. Ty na za začátku jsou stále pod sněhem. Začátek je trochu napínavý a ke slovu přichází mačky a cepín.
V Malé Zmrzle dolině stopy pokračuji k Jestrabie veži. Zanedlouho spatříme i dva horolezce co ji lezou. Nezbývá nám tedy než si razit vlastní stopu. Sněhu je zde stále k 50cm. Stoupáme dolinou nahoru až do posledního patra doliny. Zde si dáváme pauzu a poradu co dál. Původní plán s výstupem do Čierneho sedla a poté po hřebenem na Čierný štít se nám přestává líbit. Hřeben je tvořen několika vy-ráznými věžičkami.  Ty jsou dost olepené sněhem. Mohlo by to být na dost dlouho. Jít to celé na laně. Volíme tedy bezpečnější variantu a přejdeme raději na Čiernou terasu.
V mokrém sněhu volíme cestu nejmenšího odporu  Překvapivě jde taky o docela strmý výšlap nahoru. Ještě, že zde sníh docela drží. Nahoře už je to jen dlouhé stoupání. To hlavně znepříjemňuje množství mokrého sněhu. Občas se boříme i dost nad kolena. Je to opravdový zimní boj.. :-)
Když se konečně dostaneme pod první lávku a sněhu ubude. Bojujeme zase s namrzlou skálou. Dolu to bezpečně jinak než na laně nepůjde. No alespoň ho neneseme zbytečně. Sledujeme druhou lávku a po ní ze strany Velké Zmrzlé doliny vylézáme na vrchol. Ten je dost exponovaný a chce to jistý krok. Po kamenných plotnách opatrně docházíme až na vrchol. Zde je vybudované místo pro bivak a dá se zde odpočinout. Děláme vrcholové foto a užíváme si krásného počasí a rozhledu.
Sestup zkoušíme druhou stranou od Malé zmrzlé doliny. Tato strana je tvořena nespočten malých lávek. Tyto severní lávky jsou momentálně ale pod sněhem a ledem. Nezbývá než buď se vrátit zpět nahoru a nebo slanit na horní lávku co vidíme pod sebou. Vyhrává druhá možnost. Děláme slaňák a lehce se dostáváme na horní lávku. Na té nacházíme další slaňák pomocí kterého se dostáváme na spodní lávku. Z té už lehce scházíme (sjíždíme po zadku) na Čiernou terasu. Sestupujeme přímo do Velké Zmrzlé doliny  Začátek je poměrně prudký, ale po členité skále. Poté už jen v sněhu na Brnčalku a odtud k autu k Bile vode.

Tomáš (CZ)

Čierny štít a Čierne veže (Stanislawského depresia, Narovnanie piliera)