streda 28. decembra 2011

Zadný Gerlach

Tak, koniec roka za rohom - patrilo by sa tento rok zakončiť niečím ,,tatranským“. Počasie by malo byť aspoň na horách podľa predpovedí ešte dnes OK, podľa HZS je pre VT 2.lavínový stupeň, tak sa rozhodujem pre Zadný Gerlach.Volím klasickú asi najrýchlejšiu cestu, vzhľadom na to, že budem vyrážať ráno z PB  – Vyšné Hágy, Batizovské pleso, Tetmajerove sedlo a Zadný Gerlach.
                                                                                                                        
Nadmorská výška:  max. 2616 m.n.m.
                             min. 1100 m.n.m.

Prevýšenie: 1516 m                                       Približný čas:10:00                                             

Popis trasy:                                                     Vyšné Hágy,Batizovské pleso,Temajerove sedlo,Zadný Gerlach, návrat tou istou trasou 





Ráno 6h, som vo Vyšných Hágov, je nejakých – 5 °C, zamračené – uvidím ako to bude tam hore. Posledné úpravy, zapínam čelovku a vyrážam.
Hneď na začiatku ma prekvapilo tu dole trošku viac snehu ako som počítal. Chodník z Vyšných Hágov na Batizovské pleso je aspoň zo začiatku našťastie trošku vyšliapaný, ale čim ďalej stále menej a menej. Od začiatku kosodreviny je tu len jedna stopa, tak sa brodím skoro po kolená v snehu, ale lepšie niečo ako nič. Konečne vychádzam spopod hmly, slnko je už hore a je značne teplejšie. Stopa, ktorej som sa držal sa stáča, smer hrebeň Končistá, tak mi nezostavá nič iba robiť novú.Chodník sa postupne tratí pod závejmi snehu tak sa ho snažím držať aspoň približne. Slnko je už znateľne cítiť, hlavne v snehu. Konečne som pri Batizovskom plese. Je už nejakých 9h,ten 3h výšlap ma už dosť vyčerpal, čoho asi hlavným následkom je moja nevyležaná chrípka, preto rozmýšľam či nezvoliť len nejaký ľahší chodníkový prechod. Dám chvíľu prestávku a uvidím. Niečo zjem, kochám sa nádherou inverziou a sledujem či sú aspoň nejaké stopy, smer Batizovská próba. Po chvily, niekoho vidím zo smeru Sliezsky dom, je  ešte dosť ďaleko. Rozhodujem sa pokračovať s tým, že asi pod Batizovskou próbou sa otočí a pôjdem spať- aspoň pozriem podmienky ako to vyzerá z Batizovskej doliny, smer Gerlach.
Okolo plesa je trošku vyšliapaný chodnik-ešte dosť zľadovateli pretože je zatiaľ v tieni. Pomaly pokračujem popod Gerlachovský hrebeň. Blízko nástupu do Batizoskej próby ma dobiehajú 2 chalani- horolezci. Ako sa dozvedám idú na Gerlach. Pokračujem s nimi. Medzi tým rozmýšľam či to potom otočím alebo zdolám čo som si naplánoval alebo budem pokračovať v trojke smer Gerlach. Idem stále prvý, chodník sa už dávno stratil tak musím vyšľapávať stopu ja,ale so spoločnosťou to ubieha a za chvíľu sme pri Batizovskej próbe. Je už 11h,slnko už celkom svieti aj na túto stranu - sneh už vôbec nieje zľadovateli. Chalani sa preto vôbec nezastavujú a idú smer Gerlach. Keď vidím ako sa trápia už v nástupe v nánosoch snehuod Batizovskym žľabom, Gerlach vylučujem. Nie som dnes na tom fyzicky najlepšie a na Gerlachu som bol asi mesiac dozadu tak ma to tam až tak neláka. Lúčim sa a idem sa pozrieť ako to vyzerá v Tetmajerovom žľabe, kde by slnko nemuselo ešte tak svietiť. Pokračujem vyššie do záveru Batizovskej doliny, stále popod hrebeň. Som tu. Nástup je zľadovateli na rozdiel aspoň od nástupu do Batizovskej próby. Je už 11:30,ale asi to počasie mi dodalo silu, tak sa rozhodujem, že to skúsim. Nasadzujem mačky, a idem nato.
Začiatok je vplyvom zosunutého snehu už dosť kolmý, pomaly stúpam asi 15m až k prvej kolmej skale. Ta ma asi 1,5m.Zlab ďalej pokračuje a potom sa skalným rebrom delí na dve časti. Ja sa rozhodujem isť pravou stranou kde ešte tak nesvieti slnko a sneh je pevnejší. Pomaly traverzujem smerom doľava a som na skalnom rebre. Ďalej je už žľab spojený snehom. Podľa GPS som niekde v strede. Sneh je už dosť mäkký tak je to poriadny zaberák. Po hodine som v Tetmajerovom sedle a Zadný Gerlach je už na skok. Rozhodujem sa isť priamo po hrebeni, čo je asi najrýchlejšie. Zhadzujem mačky, sneh tu hore je celkom vyfúkaný, pomaly prekonám hrebeň a posledne metre sú už skoro chodníkový terén. Som hore - nádhera.
Nechcem sa dlho zdržiavať,(obavám sa toho svahu vplyvom dosť silného slnka) ale tie výhľady za takéhoto počasia....
13:15 idem pomaly dole. Sneh je už poriadne mäkký, ale aspoň sa mi lepšie ide v tomto sklone. Dosť sa ponáhľam a preto mám možnosť vyskúšať si aj brzdenie cepínom . 30 min a som dole v Batizovskej doline. Odtiaľto sa ešte dostať k Batizovskému plesu-to už mi tak rýchlo nešlo.15:00 som pri plese a teraz nastupuje nekonečná cesta do Vyšných Hágov.